Het aftellen is begonnen - Reisverslag uit Baarn, Nederland van Naomi Joosten - WaarBenJij.nu Het aftellen is begonnen - Reisverslag uit Baarn, Nederland van Naomi Joosten - WaarBenJij.nu

Het aftellen is begonnen

Door: Naomi

Blijf op de hoogte en volg Naomi

12 Maart 2014 | Nederland, Baarn

De voorbereidingen zijn in volle gang! De vele formulieren zijn ingevuld en opgestuurd, de inentingen gehaald en het verblijf is geregeld. Nog drie weekjes, en ik zit in het vliegtuig naar het prachtige Oeganda, waar ik mijn studentenkamer in Baarn omruil voor een guesthouse met bewaker in Lira. Nog even, en ik krijg op elke straathoek het woord 'mzungu' (blanke) naar mijn hoofd geslingerd. Nog even, en ik zit aan het bananenbier.

Ik ben alweer over de helft van de minor 'Werken in Ontwikkelingslanden' waar ik van alles leer over Oeganda en andere ontwikkelingslanden. De cultuur en de taal leer ik beter kennen tijdens de lessen Luganda die worden gegeven door een Oegandese. Volgende week gaan we zelfs Oegandees koken om vast helemaal in de sferen te komen.

Maar wat ga ik nou eigenlijk doen in dat land waar maar liefst 40 soorten bananen groeien? Ik ga twee maanden stage lopen bij de organisatie Art for Children in Lira, samen met Tara; mijn partner in crime.

Art for Children is een non-profit organisatie die zich via creatieve activiteiten inzet voor de ontwikkeling kinderen. ACU is te zien als een podium waarmee kinderen zich via kunst kunnen ontwikkelen en uiten. Op verschillende vlakken worden kennis en vaardigheden verworven; besluitvorming, probleemoplossing, zelfexpressie, en creatief denken.

Art for Children ontwikkelt verschillende programma’s en activiteiten op scholen, bijvoorbeeld sport en spel, kunstprojecten, educatieve trainingen voor leraren en kinderen. Ook wordt er psychosociale hulp (o.a. life skill trainingen) geboden aan jeugdgevangenen en kinderen en hun ouders. Verder worden er projecten aangeboden die het mogelijk maken om kinderen uit arme gezinnen naar school te laten gaan. Tot slot worden er activiteiten verzorgd op het gebied van kunst, cultuur, traditie, muziek, dans, kunst en drama. ACU heeft onlangs een tijdschrift opgezet, waarin elke keer een recht van het kind centraal staat.

Hoe dan ook; een veelzijdige organisatie die in het teken staat van de ontwikkeling van het kind. Maar wat kan ik betekenen voor Art for Children?

Wat Tara en ik nu precies gaan doen, is nog onduidelijk. We geven alvast toe aan de Oegandese mentaliteit; 'We zien het daar wel, het komt allemaal wel goed'. Eventuele taken die aan ons besteedt zijn zal ik hieronder opsommen, dan krijgen jullie vast een idee.

- Collect articles for our Dwon Otino Magazine from children and community
- Organize and conduct programs to teach children about their rights and responsibilities.
- Conduct and generate feedback from community including local leaders on the issues raised by children in the magazine. - Guide children on how to generate articles for the magazine to be publish
- Conduct dissemination session to children to make them understand the content in the magazine.
- Interviewing readers for the magazine.
- Contributing to the writing for the news, games, and entertainment work sections of the magazine.
- Assisting in distribution runs, update distribution databases, and add new distribution contacts.
- Update content, events and competitions on our magazine.
- Monitoring and update the magazine Facebook site.
- Assist in promotion and management of writers clubs in school.
- Sending out magazine to clients
- Organize and conduct programs to teach youth especially Teen Mothers, counseling and general hygiene practices.
- Work with young women to facilitate discussions about adolescent reproductive health. Teach safe sex practices and livelihood skills.
- Conduct psychosocial programs using creative activities (Games and Sports, Music, dance and drama) with children and youth in school and community.
- Make follow up on teen mothers and family visit to their homes
- Facilitate life skills workshop

Een hele waslijst zoals je ziet; er is genoeg te doen! Mijn concrete taken binnen de organisatie zullen ter plekke duidelijk worden. Voor ik vertrek, nog snel op zoek naar lange jurken en rokken. Helaas voldoet mijn garderobe niet helemaal aan de Oegandese kledingvoorschriften..

Tugende!

  • 12 Maart 2014 - 22:44

    Ans Zandee :

    Leuk geschreven Naomi. Succes met de laatste voorbereidingen. Ik ga je zeker volgen!

  • 13 Maart 2014 - 09:07

    Marja Groothuizen:

    Heel veel plezier in Oeganda.
    Maak er een mooie tijd van en geniet!

  • 13 Maart 2014 - 17:22

    Ceciel Herok:

    Succes met het kopen van de rokken en jurken. Veel plezier, ik ga je volgen.

  • 16 Maart 2014 - 18:59

    Els Joosten Zandee:

    Lieve Naomi, je hebt het goed voor bereid, ik ben trots op je. Ik wens je een fantastische tijd toe. Dikke knuf mama

  • 27 Maart 2014 - 20:32

    Marieke:

    Hee aapje van me, komen al die bananen jou even goed uit!
    Jij gaat zo'n ontzettend gave tijd tegemoet!!
    Ben trots op je en een beetje jaloers, en ben zoo benieuwd naar je eerste verhalen!
    Ga je missen. Enjoy schat! Nu eerst proosten hier op jouw avontuur. Dikke kus <3

  • 30 Maart 2014 - 21:15

    Linda Kruit:

    Jeetje Naomi, opeens was je onderweg! Heel veel plezier in Oeganda, maak er een mooie en leerzame tijd van! Pas goed op jezelf. We zijn heel benieuwd naar je verhalen. We hopen dat dit een prachtige ervaring wordt en wensen je daar een geweldige tijd toe! Super dat je dit doet. Veel liefs van Bram en Linda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Naomi

Via deze blog pagina wil ik graag mijn ervaringen tijdens de stage bij Art for Children in Lira met jullie delen. Veel lees- en kijkplezier!

Actief sinds 12 Maart 2014
Verslag gelezen: 832
Totaal aantal bezoekers 6668

Voorgaande reizen:

29 Maart 2014 - 01 Juni 2014

Op avontuur in Oeganda

Landen bezocht: